Utrzymanie drukarki etykiet w dobrym stanie jest kluczem do uzyskania doskonałych rezultatów znakowania i kodowania.
Aby zadbać o drukarkę, wystarczy wykonać kilka dodatkowych czynności, które pozwolą zaoszczędzić sporo pieniędzy, czyli uniknąć napraw i wymiany części.
Poniżej przedstawiamy 5 szybkich i łatwych sposobów na utrzymanie termicznych drukarek etykiet w dobrym stanie.
1. Czyszczenie głowicy drukującej i wałka dociskowego.
Głowica drukująca jest najważniejszą częścią każdej drukarki etykiet, która jest bardzo delikatna. Wałek dociskowy znajduje się bezpośrednio pod głowicą drukującą. Zaleca się czyszczenie obu tych komponentów przy każdej wymianie taśm lub rolek z etykietami. Dodatkowa czynność, która trwa zaledwie 1 minutę, ale ma duży wpływ na zwrot z inwestycji.
Nie należy bezpośrednio dotykać głowicy drukującej, ponieważ oleje i inne zanieczyszczenia na rękach mogą mieć na nią negatywny wpływ. Należy używać odpowiedniego płynu czyszczącego do drukarek etykiet termicznych (> 90% alkoholu izopropylowego) i aplikować go za pomocą niestrzępiącej się ściereczki.
Niektóre materiały i środowisko pracy drukarki przyczyniają się do gromadzenia się osadów. Jeśli zauważy się, że ściereczka jest bardzo brudna, to głowica i wałek powinny być czyszczone częściej niż tylko pomiędzy wymianami taśmy lub rolki z etykietami.
Poniższy film przedstawia sposób prawidłowego czyszczenia głowicy drukującej i wałka dociskowego na przykładzie drukarki etykiet Zebra:
2. Utrzymywanie w czystości wnętrza, powierzchni i akcesoriów
Po wymianie rolki z etykietami należy sprawdzić wnętrze drukarki etykiet. Za pomocą miękkiej szczotki lub sprayu ze sprężonym powietrzem należy usunąć kurz, osad lub resztki z poprzedniej rolki etykiet lub papieru termicznego. Szczególnie pył z termoczułych powłok papierowych może zawierać metal, który może spowodować zwarcie pomiędzy elementami grzewczymi głowicy drukującej.
Trzeba też pamiętać, aby oczyścić sprężonym powietrzem czujnik etykiet, który kontroluje długość etykiet oraz odstęp między nimi, utrzymując stałą odległość pomiędzy wydrukami i pomaga drukarce prawidłowo podawać etykiety. Gromadzenie zabrudzeń na tym czujniku może prowadzić do pojawienia się błędów drukarki.
Należy też przeczyścić zainstalowane akcesoria (takie jak obcinacz etykiet) oraz zewnętrzne powierzchnie drukarki etykiet, używając miękkiej, niestrzępiącej się ściereczki i łagodnego detergentu, jeśli to konieczne.
Jeśli drukarka etykiet pracuje w trudnych warunkach, należy rozważyć wykonywanie tych czynności znacznie częściej.
3. Wybór etykiet odpowiedniej jakości i sprawdzenie ustawień
Ponieważ etykiety mają stały kontakt z głowicą drukującą, należy wybierać tylko te o dobrej jakości i dopasowane do konkretnego zastosowania. Zła jakość etykiet prowadzi do przedwczesnych awarii głowicy drukującej z powodu wycieków kleju, zwiększonej ilości niepożądanych osadów, niekorzystnych cięć perforacyjnych lub innych niepożądanych zjawisk.
Innym zagrożeniem jest to, że aby zrekompensować niską jakość etykiet, użytkownik prawdopodobnie będzie musiał użyć ustawień zwiększonej ciemności i wyższej temperatury. Niestety takie ustawienia w końcu powodują uszkodzenie warstwy ochronnej głowicy drukującej, zmniejszając tym samym jej żywotność. Poza tym, ustawienie zbyt wysokiej temperatury może spowodować zerwanie niskotemperaturowej taśmy woskowej.
Z kolei wysokiej jakości taśma barwiąca chroni głowicę drukującą przed ścieraniem spowodowanym ruchem etykiet podczas drukowania. Zaleca się stosowanie nieco szerszej taśmy barwiącej niż etykiety, aby zapobiec bezpośredniego kontaktu głowicy drukującej z etykietą.
4. Przeprowadzenie autotestu PAUSE.
Brak wydruków i smugi podczas drukowania mogą wskazywać na wadliwą lub zabrudzoną głowicę drukującą. Trzeba wyczyścić głowicę drukującą i wykonać autotest PAUSE (szczegóły tej operacji można znaleźć w instrukcji obsługi). Autotest wydrukuje wzór kontrolny etykiety, aby sprawdzić, czy głowica drukująca jest w stanie drukować na całej szerokości etykiety. W przypadku wykrycia problemu z drukarką, konieczna może być wymiana głowicy drukującej. Należy poprosić autoryzowanego dostawcę o wysłanie wykwalifikowanego technika, który będzie w stanie to zrobić.
5. Zawarcie umowy serwisowej
Nasze wskazówki pomogą zredukować czas przestoju spowodowany błędami w druku etykiet, ale rozumiemy, że mogą Państwo mieć wiele maszyn i projektów, którymi trzeba się zająć. W takim przypadku korzystne dla Klienta jest zawarcie umowy serwisowej. Certyfikowani technicy zapewnią wykonanie zaplanowanych konserwacji, przeglądów i niezbędnych napraw zgodnie z instrukcją producenta i wymogami gwarancyjnymi.
Umowa serwisowa jest dostosowana do Państwa indywidualnych potrzeb i jasno określa koszty rozszerzonych usług, takich jak: 24-godzinna pomoc techniczna, bezpłatna wymiana drukarek w czasie naprawy, szybka wymiana urządzeń i dodatkowe szkolenia pracowników.
Skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji na temat znakowania i konserwacji drukarek!
Jesteśmy oficjalnym partnerem handlowym i serwisowym wiodących na rynku drukarek etykiet.
Źródło: www.weber-marking.com, Natalie Iwantschew
Opracowanie: M.Z.