Kody DATA MATRIX: kody kreskowe o wyjątkowych możliwościach

Kody kreskowe można znaleźć wszędzie – na opakowaniach artykułów spożywczych w supermarkecie, na opakowaniach wysyłkowych w logistyce, czy też na komponentach w produkcji przemysłowej. Nic dziwnego, ponieważ są one niezbędnym narzędziem automatycznej identyfikacji i przechwytywania danych (Automatic Identification and Data Capture AIDC). Skanowanie etykiet z kodami kreskowymi za pomocą urządzenia jest o wiele szybsze niż ręczne wprowadzanie informacji do systemu. Ponadto powoduje to mniej błędów, ponieważ maszyny są w tym po prostu bardziej niezawodne.

Jednak nie wszystkie kody kreskowe są takie same. Wśród nich jest taki, który odgrywa kluczową rolę w wielu zastosowaniach przemysłowych, takich jak bezpośrednie znakowanie części (Direct Part Marking – DPM): to kod Data Matrix.

 

DATA MATRIX, kod kreskowy, QR kod – jaka jest różnica?

Istnieją różne rodzaje kodów kreskowych. Można je podzielić na:

  • jednowymiarowe (1D) kody kreskowe, gdzie dane są kodowane tylko w jednym kierunku
  • dwuwymiarowe (2D) kody kreskowe, które kodują dane w formie obszaru w dwóch kierunkach.

Jednowymiarowe kody kreskowe, takie jak kody EAN, składają się z równoległych linii o różnej grubości. Nazywane są one również kodami paskowymi.

Podobnie jak QR kody, kody Data Matrix są kodami kreskowymi 2D. Zazwyczaj mają one kształt kwadratu i kodują informacje w postaci kwadratowych czarno-białych punktów, tworząc pewien wzór, który może kodować do 1556 bajtów lub do 3116 cyfr. Przy jednej krawędzi zobaczyć można również obramowanie, dwie linie w kształcie litery L. Ta część pomaga skanerom zlokalizować i odczytać kod Data Matrix.

              kod kreskowy 1D (kod EAN)

 

kod Data Matrix 2D

 

 

 

Zalety kodu DATA MATRIX

Jakie są konkretne korzyści płynące z zastosowania kodów Data Matrix? Czy są one “lepsze” niż tradycyjne kody kreskowe?

Przyjrzyjmy się zaletom:

  • Większe zagęszczenie danych oznacza, że zajmują one mało miejsca.
  • Mają one wyższą tolerancję na uszkodzenia – do 30%.
  • Wystarczy znacznie mniejszy kontrast aby zapewnić wystarczającą czytelność skanowania.
  • Kody można odczytywać w dowolnej pozycji (0-360°).

Ze względu na możliwość kodowania dużej liczby znaków na obszarze tak małym jak kilka milimetrów, kody Data Matrix zajmują mniej miejsca niż inne kody kreskowe. Dzięki temu nadają się one szczególnie do znakowania na bardzo małych produktach i powierzchniach okrągłych. Ich wymiary są w zasadzie ograniczone jedynie przez używaną drukarkę –  atramentową, laser, czy drukarkę etykiet. Ponieważ kody Data Matrix są bardzo małe i dyskretne, nie przyciągną nawet uwagi konsumentów. W przypadku małych rozmiarów mają one również dodatkowy pozytywny efekt – zużywają mało materiałów eksploatacyjnych, takich jak etykiety lub atramenty i rozpuszczalniki.

Kolejna wielka zaleta: Kody Data Matrix posiadają zintegrowaną metodę automatycznej korekty błędów. Nawet jeśli nawet 30% powierzchni zostanie zniszczone, skomplikowane algorytmy zapewniają skuteczne dekodowanie!

Kody Data Matrix są również znacznie łatwiejsze do odczytania: 20% kontrastu jest wystarczające dla skanera, podczas gdy kody kreskowe muszą mieć wysoki kontrast wynoszący co najmniej 80%. Oznacza to, że mamy więcej swobody w projektowaniu kolorów, co w przypadku zastosowania kodów kreskowych spowodowałoby częste błędy w odczycie.

Do odczytu kodów Data Matrix wykorzystywane są przede wszystkim skanery działające w oparciu o kamerę. Odczytują one kod w każdym położeniu. Innymi słowy: Nie ma znaczenia, w którą stronę obracany jest symbol Data Matrix podczas skanowania. Całkiem praktyczne!

 

Możliwe wady kodu DATA MATRIX

Konwencjonalne skanery kodów kreskowych przechwytują tylko linie, przez co nie nadają się do odczytu kodów 2D, takich jak kody Data Matrix. Zamiast tego potrzebne są specjalne skanery z wbudowaną kamerą, które mogą być droższe. Nie musi to jednak być wadą: skanery te mogą również odczytywać tradycyjne kody kreskowe 1D. Inwestowanie w nowsze technologie z pewnością będzie dobrą decyzją!

 

Źródło: www.weber-marking.com, Natalie Iwantschew 

Opracowanie: M.Z.